Intervju med Monica i LT angående Tveta

• 15 aug 2024

I fem år har de behövt toaletter – inget har hänt, läs reportaget i LT

7 augusti 2024 05:00

Orienterarna i Södertälje-Nykvarn Orientering är trötta på att besökarna till Tveta friluftsgård använder deras lokaler som bajamajor. Det här trots att Södertälje kommun redan för fem år sen konstaterade att friluftsgården behöver allmänna toaletter.
– Jag tycker det är bedrövligt, säger Monica Lindkvist Möller från orienteringsklubben.

Rikard ElefalkText

Monica Lindkvist Möller från orienteringsklubben SNO.

Bild: Rikard Elefalk

När LT träffar Monica Lindkvist Möller håller hon, tillsammans med sin man, på att städa upp kring lokalerna som tillhör orienteringsklubben Södertälje-Nykvarn Orientering (SNO). Hon har orienterat sen hon var i trettioårsåldern. De senaste 25 åren som medlem i SNO, där även barn och barnbarn är aktiva.

Friluftsgården är basen för orienteringsklubbens verksamhet, men det är också deras lokaler som hyser områdets enda toaletter.

Och det trots att Södertälje kommun själva redan för fem år sedan kommit fram till att friluftsgården behöver förses med offentliga toaletter.

– Jag tycker att det är bedrövligt. Säger man att det är ett friluftsområde och vill locka hit folk måste man ju kunna erbjuda toaletter, säger Monica Lindkvist Möller.

Istället är det orienteringsklubbens toaletter som används av alla.

– Vi har bland annat en kanslist som är här dagtid och då kommer det folk och knackar på och frågar om de får låna toaletten. Men orienteringsklubben får ju ingen ersättning för det, och de som är här tycker inte att det är särskilt kul att behöva städa efter besökare, säger Monica Lindkvist Möller.

Orienteringsklubbens toaletter används av alla.

Bild: Rikard Elefalk

– Jag har ju varit runt mycket och orienterat och det finns ju alltid toaletter tillgängligt. Södertälje måste vara en av de sämsta kommunerna när det kommer till det här.

Michael Andersson, enhetschef för anläggningar på Södertälje kommun, säger att de är medvetna om problematiken.

– Det som hänt [sen utredningen för fem år sen, reds. anm.] är att man inte prioriterat att gå vidare med en förstudie för att se hur man ska göra med friluftsgården framöver. Till exempel då om kommunen ska ta över driften eller inte. Däremot jobbar vi löpande med en del saker som finns i utredningen.

Bild: Rikard Elefalk

Bland annat gäller det just frågan om toaletterna.

– Vi har under våren satt i gång toalettfrågan. Vi ser utmaningen med att i befintlig byggnad där ute lösa det. Det som ligger närmast till hands är att hitta någon typ av hygienbodlösning.

Varför kan ni inte bara sätta upp bajamajor?

– Det gör vi när det är evenemang och tävlingar av olika slag. Vi ser däremot inte det som någon permanent lösning. Vi vill hitta en mer permanent lösning ute på Tveta och det jobbar vi på just nu.

När kan en lösning vara på plats?

– Vi kommer börja jobba med det efter sommaren direkt när folk är tillbaka från semestern, så får vi se under hösten hur långt vi har kommit.