Intervju med Amanda i tidningen Orienteraren

• 5 jul 2023

Här kan du läsa en intervju med Amanda i tidningen Orienteraren

Full fart mot toppen

Du gjorde debut i seniorlandslaget under världscupen i Norge i våras, var det väntat att bli uttagen dit?

– Det kom som en överraskning att jag blev uttagen till världscupen i Norge. Jag sprang Swedish League med inställningen att göra ett bra lopp, jag hade inte trott att det skulle ta mig till världscupen.

Är du nöjd med din prestation i Norge?

– Det var väldigt, väldigt roligt. Jag är nöjd med stora delar av loppet men jag fick inte riktigt till det hela vägen. Det hade varit kul att göra ett lopp jag var helt nöjd med när jag fick chansen. Men å andra sidan är det mitt första landslagsuppdrag på flera år så det kanske är lite ovant.

Vad är framgångsfaktorn bakom dina fina resultat på nationella tävlingar under våren?

– Jag har varit skadefri en längre period och har fått en bra kontinuitet i träningen. Jag flyttade till Göteborg i höstas och träningsmiljön och den tuffa terrängen där kanske också har bidragit.

Du kommer från en framstående orienteringsfamilj med internationella och nationella meriter, vad betyder familjen för din satsning?

– Ja, mamma var med i landslaget och har ett VM-silver i stafett. Pappa satsade mycket på stafetter och har vunnit Tiomila med OK Tyr. Jag har fått mycket hjälp från dem under uppväxten och får fortfarande det. Jag har ingen tränare utan jag brukar rådfråga mamma och pappa om träningsplanering. Pappa hjälper mig jättemycket med träningar och lägger banor.

Vad har du för mål denna säsong?

– Jag har haft svårt att sätta mål eftersom jag tidigare haft mycket skadebekymmer. Innan säsongen började tänkte jag att jag skulle fokusera på SM och Swedish League och kanske ta en plats i utvecklingslandslaget. I år ser jag de internationella tävlingarna som en chans att samla erfarenhet inför framtiden.

Hur ser du på framtiden?

– Jag vill göra en satsning på långdistans och sprint. Min fysik och teknik passar bra på långdistans och jag tycker att sprint är roligt. Jag vill gärna ta mig till VM i Norge 2025 och satsa mot VM i Skottland 2024. Det är svårt att slå sig in i landslaget men jag jobbar mot det.

Källa : Orienteraren